7 exempel på hur digitaliseringen har gjort världen mindre

2017-01-09 09:00

Det handlar inte längre om att ha en digital strategi utan en strategi i en digital värld. Världen är nämligen inte längre bort än i din hand. Du behöver i stort sett bara lyfta telefonen/surfplattan eller slå upp laptopen så kan du kommunicera, producera och konsumera - tack vare internet och andra sätt att digitalisera.  

7exempel_digitalisering.jpg

Om vi låter de digitala verktygen, kanalerna och plattformarna hjälpa oss att hantera den flod av information som vi har tillgänglig kan vi fortsätta göra det vi människor är bäst på – det effektiva. 

“Vi behöver hjälpmedel baserade på artificiell intelligens för att hantera informationsexplosionen vi lever i. Då kan vi fokusera på att resonera och diskutera, något datorer inte klarar än”, menar Ray Kurzweil, som är en av Googles forskningschefer. 

Jag vill ge dig några exempel på att digitalisering har gjort världen mindre och uppmuntra till att ladda ned vår rapport för full koll!  

 

Mötesplatserna – från konferensrum till chattrum 

Om man tidigare menade fysiska möten när man sa möte så är variationerna oändliga i dag. Via chatt och telefon- och videosamtal kan möten hållas kors och tvärs över kontinenter och länder.  

Om de fysiska mötena blev kostsamma och innebar en massa resande, over head-förberedelser och en massa tidsspillan är dagens möten via digitala plattformar som Skype väldigt effektiva. Vi gör detta både privat och i arbetet. Skypes andel av internationella telefonsamtal har gått från 3 till 39 procent sedan starten.  

 

Köpet – från lokalbutiken till onlinebutiken 

Om man tidigare menade att handla i fysisk butik när man sa "köpa" så har världen krympt med internet. Den har också förändrat vårt sätt att bete oss, både som företag och kund.  

Fysiska butiker och onlinebutiker står för olika typer av värden och upplevelser. Sådant som är tråkigt att köpa i butik kan på webben upplevas som kul. Är kunden osäker på produkten driver det dem ofta att handla på specifika traditionella butiker, eller åtminstone kolla upp produkten innan köpet online

"Att vara företag i dag är inte detsamma som innan digitaliseringen. Att vara kund idag är inte heller detsamma som innan digitaliseringen och relationen dem emellan är inte på något sätt samma som innan digitaliseringen. Därför kan inte heller strategin i relation till konsumenterna vara densamma som innan digitaliseringen", skriver Kairos Future i Den nya köpprocessen: Att sälja ett köp.

 

Konkurrensen – världen mot dig och för dig  

Den internationella handeln med tjänster som bygger på digitala plattformar har ökat och fortsätter öka. 

Om konkurrensen tidigare var överblickbar och konkurrenten var lokal så innebär internet att hela världen kan konkurrera med dig. Via de digitala kanalerna står ditt skyltfönster med produkter eller tjänster jämte alla andra inom din genre - världen över. Men drabbas inte av skräck för det. Läget är också precis det omvända. Även du kan konkurrera med hela världen och har potentiella köpare och användare bara några knapptryck bort. 

 

Transaktioner – smidigt och nödvändigt 

Transaktionerna har i dag betydligt kortare sträckor att färdas. Med appar som flyttar pengar med en inlogging via Mobilt BankID eller telefonnummer kan du logga in och göra bankärenden smidigt. I och med det har samhället fått en minirevolution i den digitala revolutionen. I dag kan du betala med appar (som ökar i popularitet) både i butik och på nätet. Du kan scanna av fakturor och betala och skicka pengar utan stora åthävor. 

Det finns också några exempel som är mer riktade till dig som konsument än som företag. Också detta ett tecken på att världarna mellan jobbet och det privata smälter samman. 

 

Mediekonsumtionen – fysiskt blir digitalt 

Allt fler köper och läser e-böcker och nyheter konsumeras i allt högre grad digitalt i alla möjliga kanaler. Vi lyssnar och ser på direktsändningar och musik i via strömmade tjänster och läser nyheter från alla världens hörn via våra datorer, surfplattor och mobiler. Eftersom våra smarta telefoner är så lätta att använda ökar vår läs och lyssningskonsumtion via den enheten också. Vi ser dessutom på digital tv, betalar för strömmade nättjänster eftersom har vi tillgång till en stor del av film och rörlig bild i alla våra enheter - när vi vill. Det digitala ersätter vårt fysiska bibliotek med böcker och dvd:s. 

 

Utbildning och sjukvård på distans 

I dag erbjuds utbildning via nätet och kan nå mycket större skaror till en låg kostnad tack vare de digitala plattformarna och appar. Med det digitala universitetet kan även den nödvändiga fortbildningen på företaget ske smidigt. På samma sätt kan kroniskt sjuka följas och få råd via olika digitala tekniker som mätinstrument och appar. 

 

Transporter – med eller utan förare 

Flygplan har länge använt autopilot och nu används autotekniken mer på fordon som var man världen över använder. Elon Musk (Tesla), Volvo (Drive Me-projektet) med flera utvecklar förarlösa bilar vilket gör att vi inom en greppbar framtid inte använder tid till att koncentrera oss på bilkörning utan kan jobba, vila, äta. En effektivisering som också kan leda till att vi transporterar oss längre sträckor under längre tid eftersom den mänskliga faktorn försvinner. Världen krymper och det som vi uppfattat som långa sträckor är inte längre bort än en automatkörning. 

Digitalisering förändrar helar vår värld, skriver forskning.se och det är bara att hålla med. 

 

Sammanfattning 

Världen krymper med digitaliseringen och det som tidigare krävde resor och möten med fysisk närvaro är i och med det digitala samhället bakom oss. Se det som en möjlighet och satsa på fördelarna så kommer du att bli en vinnare. 

Vad kan du göra då för just ditt företag? Vara agil, digital och proaktiv. Och ladda ner vår rapport för mer läsning.   

 

Ladda ner Whitepaper:  Möjligheter & utmaningar med digitalisering

 

Topics: digitalisering

Anders Strömsten

Kontaktperson Anders Strömsten

Inspirerande entreprenör med erfarenhet av att starta, förvärva och leda företag på både operativ och styrelsenivå.